אודות האולפנא

אולפנת חורב

באולפנת חורב לומדות בשנה"ל תשע"ד, כ- 700 תלמידות בכתות ז'-י"ב.

התברכנו בצוות חינוכי מהשורה הראשונה, צוות מסור ומנוסה המונה קרוב ל-100 אנשי צוות הכוללים את צוות המחנכות, המורים המקצועיים, רבני האולפנא, מדריכות אנשי מזכירות ומנהלה, אשר מוביל את הבנות להצלחה חינוכית לימודית וחברתית.

האולפנא מחנכת את בנותיה לאהבת תורה ויראת שמים, למידות טובות ודרך ארץ. באולפנא קיימת מערכת לימודים תורנית מיוחדת ומעמיקה במקצועות הקודש, לימודים כלליים ומדעים ברמה גבוהה במיוחד, ופעילויות חברתיות רבות ומגוונות. האווירה באולפנא מתאפיינת ביחסים טובים ונעימים, ובהקשבה לצרכי הבנות, תוך קיום דו-שיח פתוח בין המחנכות, צוות המורים והתלמידות. האולפנא מעודדת את הבנות להיות שותפות בהובלת תהליכים חברתיים וחינוכיים ובנות האולפנא מסייעות בתכנון והפעלת תכניות ואירועים חברתיים רבים. אנו מאמינים כי אווירה חמה ומשפחתית, הינה מפתח להצלחה חינוכית, לימודית וחברתית וב"ה תלמידות האולפנא מגיעות להישגים מרשימים.

א. לימודי הקודש

כחלק מהחינוך לאהבת התורה ויראת שמים ומתוך אמון גדול ביכולתן של הבנות ללמוד ולהעמיק בלימודי הקודש, לומדות הבנות תכנית רחבה ומקיפה בתנ"ך, תורה שבעל פה, מחשבת ישראל ואמונה. בנוסף לכך קיימות מסגרות למידה להעמקה והעשרה בתכנית "בית מדרש לשמה".

במהלך השנים פיתחה האולפנא תכניות לימודיות חדשניות רבות בתנ"ך ובתושב"ע אשר חלקן אומצו ע"י משרד החינוך ומוסדות לימוד רבים ברחבי הארץ. במסגרת לימודי מחשבת, וכחלק מבחינות הבגרות, פיתחנו יחידה פנימית "ראשית צמיחת גאולתנו" העוסקת במכלול הנושאים היהודיים הקשורים לחיינו במדינת ישראל בעת הזאת.

אולפנת חורב מהווה מודל לחדשנות ויצירתיות בהוראה ובלמידה, בצד שמרנות ומחויבות למסורת ישראל.

ב. לימודים כלליים

צוות מורים מיומן ומקצועי מלווה את הכשרתן של הבנות בתחומים השונים, הכוללים אפשרויות התמחות במגמות הבאות,: היסטוריה כללית, לימודי ארץ-ישראל, ביולוגיה, פיסיקה, כימיה, ביוטכנולוגיה, הנדסת מחשבים ואלקטרוניקה, ספרות ואומנות, ומגמות נוספות. בכל שנה נפתחות המגמות בהתאמה למספר הבנות הנרשמות.

תלמידות האולפנא מגיעות להישגים מרשימים מאד במבחני המיצ"ב, מבחני המפמ"ר ובעיקר בבחינות הבגרות. קרוב ל- 100% מכלל בנות האולפנא זכאיות לתעודת בגרות. וכ-40% מבנות האולפנא מסיימות תעודת בגרות בהצטיינות.

כ-80% מתלמידות האולפנא בוחרות ללמוד במגמות מדעיות וחלקן אף לומדות 2 מגמות מדעיות במקביל ומגיעות ל-15 יח"ל, עובדה המהווה מודל ליכולתן של בנות להצטיין בכל התחומים ובהם תחום המדעים.

האולפנא הינה מהמוסדות המובילים את פרויקט "עתודה מדעית טכנולוגית" אשר הוגדר כאחד מיעדי מערכת החינוך בשנים הקרובות.

אולפנת חורב הייתה מהמוסדות הראשונים אשר הובילו את מגמת ביוטכנולוגיה. במגמה תכנית ייחודית אשר משקפות את רמת צוות ההוראה ואת יכולתן של הבנות, כדוגמת בדיקת גנים ברקמות בשיטת PCR.

במגמת האלקטרוניקה פיתחו התלמידות מוצרים אלקטרוניים ממשיים הנותנים מענה לצרכים מוגדרים.                                                                         

בעקבות תכניות ופיתוחים אלו זכו תלמידותינו במספר פרסים מרשימים.

לימודי המדעים והאומנות מתקיימים במרכז המדעים והאומנויות, בו קיימות מעבדות, מתקנים וציוד מן המתקדמים ביותר במערכת החינוך. לרשות התלמידות עומדת ספריית עיון והשאלה מרשימה, חדרי עיון ומאגרי מידע ממוחשבים.

ג. חינוך תורני - חברתי

לצד מערכת הלימודים הרחבה והמעמיקה, משולבות באולפנא תכניות חברתיות עשירות ומגוונות, התורמות לחוויה החברתית המקרבת והמגבשת.

הפעילות כוללת מפגשים עם דמויות רבניות ותורניות משמעותיות, סמינריונים וימי עיון בנושאים מגוונים, טיולים שנתיים, ימי טיול וסיורים ברחבי הארץ, שבתות שכבתיות ושבתות לכלל בנות האולפנא, מסע ציונות דתית, פסטיבל, יום יקירות, מפגש נשי בראשי חודשים ומפגשים עם אורחים מעניינים בתחומי דעת שונים. הפעילויות שמות דגש על התמודדות עם שאלות אקטואליות העומדות בפני נערה דתייה בימינו. כגון: תרבות השפע וצריכה נכונה, העולם ככפר גלובלי אל מול עולמי הפנימי, אני ומשפחתי, חינוך לחיי משפחה, התמודדות עם עולם הפייסבוק והאינטרנט, ופעילות שונות סביב מועדי ישראל.

בקמפוס האולפנא פנימייה יפה ונעימה המאפשרת קיום חלק מהפעילות הכוללות ארוחות  בחדר האוכל ולינה.

כחלק מתפיסתנו החינוכית, אנו רואים חשיבות רבה בהתייחסות ובמענה לצרכי החברה הישראלית.

"הכל מעלין לארץ ישראל" אנו רואים חשיבות עליונה לסייע בקליטת תלמידות ממשפחות אשר בחרו לעלות לארץ ישראל ולקבוע את עתידן כאן בארץ. אולפנת חורב התברכה בתלמידות רבות אשר עלו ממדינות שונות ברחבי העולם. כ-20% אחוז מתלמידות האולפנא לא נולדו בארץ. אנו מקדישים תשומת לב רבה לצרכיהן הרגשיים והלימודיים של התלמידות העולות ומפעילים פרויקט חונכות של תלמידות עולות בוגרות עם תלמידות צעירות. יש לציין כי בזכות קליטת העלייה באולפנא, אנו רואים ברכה בעושר ובמגוון האנושי של תלמידות האולפנא.

באולפנא ישנה כיתה מקדמת המורכבת מתלמידות בעלות קשיים בתחום הלימודי, ולעיתים גם בתחומים נוספים. תלמידות אלה משתלבות בהצלחה רבה, מתקדמות בתחום הלימודי, וניגשות לבגרות מלאה. מיותר לציין כי תרומתן לאקלים הלימודי והחברתי באולפנא לא יסולא בפז.

ד. תכניות העשרה

באולפנא מתקיימות שתי תכניות העשרה ייחודיות:

תכנית "לשמה" –לתלמידות מכתות ט'-י', החפצות בהעשרה תורנית-חברתית. תכנית זו מתקיימת בפנימיית האולפנא לאחר סיום הלימודים, בימי שני ועד למחרת בבוקר. התכנית כוללת: שיעורים תורניים והעשרה בתחומי האומנות והיצירה, חוגים, סדנאות ועוד. תכנית זו מועברת בליווי צוות המדריכות של האולפנא. תוכנית "לשמה" משמשת מנוף משמעותי לחיזוק הגיבוש והאווירה החמה והמשפחתית.

מדרשת "לשמה" באולפנא מדרשה לבנות כיתות י"א-י"ב, הפועלת פעם בשבוע לאחר סיום הלימודים, עבור הבנות המעוניינות בכך. במדרשה מתקיימים שיעורים בפרשת שבוע, תנ"ך, חסידות, מחשבת ישראל, ובעבודת המידות. הבנות המשתתפות בתכנית המדרשה, לומדות, מתקדמות ובעיקר נהנות. אנו רואים חשיבות עליונה וברכה רבה בפעילות המדרשה, המקרינה על הרוח והאווירה התורנית – חברתית באולפנא.

שיעורי העשרה בתחום האמנות - בנות כתות ז'-ח', על פי בחירתן, מקבלות שיעורים מיוחדים הכוללים: דרמה, ציור, תנועה, גרפיקה ומחול יצירתי.

כמו כן מתקיים חוג כדורסל לאחר שעות הלימודים לבנות המעוניינות בכך, וזאת בבחינת "נפש בריאה בגוף בריא".

תכנית "מחויבות אישית" - בתוכנית זו בנות כתה י' מתנדבות במרכזי קליטה, בתי חולים, "יד עזרה", סיוע לקשישים, חונכות ובפעולות חסד רבות אחרות.
במהלך השמינית יוצאות התלמידות המעוניינות בכך, למסע לפולין.

אנו רואים חשיבות בכך שתלמידות רבות באולפנא, משמשות מדריכות בתנועות הנוער, עזרא, בני - עקיבא ואריאל, ומהוות מודל תורני לחניכותיהן.

אולפנת חורב, הינה בעלת מסורת ארוכת שנים של חינוך והוראה. בוגרות האולפנא לאלפיהן, פזורות בכל קצות ארצנו, מתנדבות במסגרת השירות הלאומי, בונות בתים של תורה, תורמות לתקומת עם ישראל במדינתו, מגשימות את משנתה של האולפנא, "תורה עם דרך ארץ" הלכה למעשה ומהוות מקור נחת לכולנו.

                                                                   

"חנוך לנער על פי דרכו" (משלי כ"ב, ו'). זהו הכלל הגדול לענייני חינוך שבתנ"ך. עליך לחנך את בנך ולהכשירו בהיותו בביתך ותחת מרותך לקראת דרכו בחיים, לקראת מעשיו ופעולותיו בעתיד. חנכהו והכשירהו במוקדם! הכן אותו לתפקידו שאותו יצטרך למלא בחיים, לכשיצא מרשותך ומתחום הדרכתך. הכשר אותו במידה כזו, שיהיה עשיר באמצעים אשר יהיה זקוק להם בפעולותיו השונות בעתיד.

מתוך "אגרות חינוך" לרב שמשון רפאל הירש זצ"ל